7 KROKÓW, żeby zostać Project Managerem – praktyczny poradnik dla początkujących | BJMP #3

Z tego podcastu dowiesz się:

  • Kim jest project manager
  • Jakie cechy posiada kierownik projektu
  • Dlaczego już jesteś na dobrej drodze do zostania project managerem
  • Ile zarabia początkujący project manager
  • Jak zdobyć podstawowe doświadczenie w zarządzaniu
  • Co musisz wiedzieć, żeby aplikować na stanowisko project managera
  • Dlaczego twój charakter jest ważniejszy niż myślisz
  • Co sprawi, że pracodawca zaprosi cię na rozmowę kwalifikacyjną
  • Które umiejętności managerskie powinieneś rozwijać
  • Jaka wiedza jest niezbędna, żeby zacząć pracę w IT jako PM
  • Czy powinieneś robić certyfikaty
  • Jaka jest dobra i darmowa alternatywa dla drogich certyfikatów
  • Co umieścić w swoim CV, jeśli nie masz doświadczenia w IT
  • Czy powinieneś znać angielski, jeśli chcesz być project managerem
  • W jaki sposób ubiegać się o pracę w IT
  • Jak się przygotować do rozmowy kwalifikacyjnej na project managera

Podcastu wysłuchasz także na:

Materiały dodatkowe

Kursy

Poniżej znajdziesz listę kursów na Udemy dla początkujących project managerów i scrum masterów. Uprzedzam, że wszystkie z nich są w języku angielskim. Jeśli jednak bariera języka sprawia tobie problem, przejdź do kolejnego akapitu, gdzie polecam filmy i kursy na YouTube prowadzone po polsku.

Kursy na Udemy (jeśli znasz język na poziomie co najmniej B2, zacznij właśnie od nich):

Kursy i filmy na YouTube w języku polskim:

Zagadnienia do opanowania

Koniecznie opanuj podstawowe pojęcia, których zrozumienie pozwoli ci dalej pogłębiać swoją wiedzę na temat zarządzania. Dowiedz się zatem:

  • Czym się zajmują firmy IT, a w szczególności software house’y?
  • Jakie specjalizacje / stanowiska występują w software house’ach?
  • Kto wytwarza oprogramowanie?
  • Czym się różni frontend od backendu?
  • Czym się różni programista backendowy od frontendowego i jak w stosunku do nich ma się full stack developer?
  • Jaka jest różnica pomiędzy aplikacjami webowymi, desktopowymi, a mobilnymi?

Najlepsze efekty osiągniesz, gdy samodzielnie odnajdziesz odpowiedzi na powyższe pytania. Jeśli jednak wciąż będziesz napotykał problemy w zrozumieniu tych pojęć, odezwij się do mnie i spróbuję pomóc.

Przygotowanie CV

Do przygotowania CV polecam aplikację Canva. Większość szablonów jest bezpłatnych, a sama obsługa narzędzia niezwykle prosta.

Ponadto, znajdziesz mnóstwo darmowych szablonów w internecie, googlując frazę szablon cv lub free resume templates.

Rozmowa kwalifikacyjna

Na każdą rozmowę kwalifikacyjną musisz przyjść przygotowany. Przygotuj się w następujący sposób i spróbuj wykorzystać zebrane informacje w trakcie rozmowy:

  • Dowiedz się jak najwięcej o firmie, z którą będziesz rozmawiał.
  • Jeśli znasz nazwiska uczestników spotkania, poczytaj ich profile na LinkedIn.
  • Zastanów się jakie są twoje silne strony…
  • … a jakie są słabe strony, nad którymi chcesz pracować.
  • Przygotuj się na potencjalne pytania rekruterów:
    • Co spowodowało, że rozglądasz się po rynku pracy i wysłałeś CV właśnie do nas?
    • Czym dla ciebie jest project management?
    • Jakie są najważniejsze obowiązki lub kompetencje project managera?
    • Skąd czerpiesz wiedzę i inspiracje do zarządzania projektami?
    • Jak widzisz siebie w tym zawodzie za kilka lat?
    • Dlaczego uważasz, że zarządzanie jest dla ciebie?

Transkrypcja podcastu

Być jak manager, podcast, epizod 3.

Dzień Dobry. Ten podcast jest dla ciebie, zwłaszcza jeśli jesteś osobą młodą, masz dwadzieścia lub dwadzieścia kilka lat i rozglądasz się po rynku pracy. Słyszałeś o zawodzie Project Managera (po polsku powiedzielibyśmy Kierownika Projektu) i próbujesz zrozumieć w 100% czym taki manager się zajmuje. Czy ta rola mogłaby potencjalnie być dla ciebie oraz czy mogłaby stanowić pomysł na Twój dalszy rozwój zawodowy.

Chciałem dzisiaj rozłożyć na czynniki pierwsze ten początkowy etap wchodzenia w życie zawodowe, w rolę Project Manager’a. Chciałbym bardzo skrupulatnie rozłożyć na pewne etapy tę drogę, którą ja sam przechodziłam, i którą, być może, Ty także przejdziesz, starając się o pierwszą posadę Project Managera w firmie informatycznej.

Ułożę to w siedem solidnych kroków. Siedem mocno ugruntowanych etapów, które, gdy przebrniesz przez nie, to ogromnie zwiększysz swoje szanse na to, aby dostać pracę jako Project Manager w firmie informatycznej. To nie będzie stanowisko zaawansowane, w sensie, poziom seniorski. To będzie stanowisko juniorskie, lub też asystenta Project Manager’a. Jeżeli przebrniesz przez te siedem kroków, o których opowiem, Twoje szanse bardzo wzrosną i ogromnie wesprzesz sam siebie w tym, aby tę pracę dostać.

Tworząc skrypty do tego podcastu i przygotowując dane i informacje, które chcę ci przekazać, stworzyłem sobie Twój profil. Wyobraziłem sobie kim jesteś, jakie są Twoje ambicje i dzięki temu jest mi dużo łatwiej skierować ten przekaz. Jestem w stanie sobie wyobrazić do kogo mówię. Wyobrażam sobie, że masz dwadzieścia lub dwadzieścia kilka lat. Rozglądasz się powoli po rynku pracy. Słyszałeś o zawodzie kierownika projektu lub Project Manager’a w firmach IT. Próbujesz rozeznać się czym jest ta rola, bo intuicyjnie czujesz, że może pasujesz właśnie do bycia Project Manager’em w przyszłości. Chcesz się rozwijać w tym kierunku, ale nie do końca wiesz od czego zacząć. Zakładam także, że nie jesteś pewien czy sprawdzisz się w tej roli. To jest jedno z pytań, które sobie zadajesz. I oczywiście chciałabyś wiedzieć, ile mógłbyś zarobić na tym stanowisku. Zastanawiasz się czy potrzebujesz ukończyć konkretne studia lub uczelnie wyższe, lub dodatkowe kursy, aby dostać pracę w tym zawodzie. Chcesz wiedzieć skąd czerpać wiedzę, skąd czerpać informacje i inspiracje na temat zarządzania projektami w IT. Jesteś ciekaw, czy warto robić certyfikaty lub szkolenia online, które być może pomagają w znalezieniu pracy na tym stanowisku. Jeśli tak, to jakie to mogą być certyfikaty. Koniec końców, zastanawiasz się czy powinieneś znać język angielski i w jakim stopniu, aby dostać pracę jako Project Manager.

Na te, a także kilka innych wątpliwości i pytań spróbuję dziś znaleźć odpowiedzi, aby zaspokoić Twoją ciekawość. Postaram się, aby był to kompleksowy poradnik i wiedza jak, krok po kroku, zostać Project Manager’em, zakładając, że nie masz doświadczenia, widziałeś kilka filmów na Youtube, ale nie masz żadnej praktyki. Gwarantuję ci, i mówię to z pełnym przekonaniem, że jeżeli poprawnie wykonasz te siedem kroków, jeden po drugim, to piekielnie zwiększysz swoje szanse na wejście do branży IT i na pozostanie w tej branży na dłużej. Googl’owałem trochę zanim zacząłem przygotowywać ten podcast i gdybym dziś był w Twoim wieku to miałbym problem, aby znaleźć taki poradnik. Myślę, że wypełnię tym samym pewną lukę informacyjną dla ludzi młodych, którzy szukają odpowiedniego dojścia i wejścia do branży IT a nie są osobami technicznymi czy programistami. Zachęcam też do śledzenia moich mediów społecznościowych. W szczególności do wpisania się na newsletter, na blogu bycjakmanager.pl. Nigdy nie spamuję i nie wykorzystuję Twojego adresu mailowego, jeśli taki zostawisz, do rozsyłania spamu. Newsletter wysyłam tylko, gdy opublikuję nowy podcast, nowe treści, które są wartościowe dla ciebie, jako potencjalnego Managera w branży informatycznej.

Przejdźmy do rzeczy.

Krok pierwszy – Zbuduj sobie w głowie obraz Project Manager’a, którym sam chciałbyś zostać.

Zaraz wytłumaczę, jak to zrobić. Wyjaśnijmy sobie najpierw kim jest Project Manager. O ile słowo „manager” w tym dwuczłonowym zwrocie wydaje mi się zrozumiałe. „Manager” tłumaczymy na „kierownik”. Co oznacza ”project”, czyli „projekt”, po polsku. „Kierownik Projektu” w dosłownym tłumaczeniu. „Project” nie jest słowem zarezerwowanym tylko dla branży IT. Kierownicy Projektu występują także w innych branżach. W branży produkcyjnej, w branży industrialnej, motoryzacyjnej, reklamowej. W swojej karierze managerskiej, choć wtedy jeszcze nie wiedziałem, że jestem managerem, organizowałem koncerty i imprezy klubowe. Byłem także DJ’em. Organizowanie takich koncertów to także był swego rodzaju Project Management. Dziś powiedzielibyśmy, że Project Manager koncertowy to jest bardziej Event Manager. Te specjalizacje coraz bardziej się granulują, bo jest coraz więcej specjalności managerskich i każda z nich niesie ze sobą inny zestaw kompetencji. Aczkolwiek wiele kompetencji na siebie zachodzi pomiędzy różnymi typami managerów. Upraszczając. Project Management to specjalizacja, w której zawiera się określony zestaw cech, które są potrzebne czy niezbędne do wykonywania tego zawodu. Project Manager w firmach IT również posiada specyficzne cechy, ale ponadto zna pewne procesy zarządzania, takie jak Agile, Waterfall, Kanban, kóre są charakterystyczne dla tego typu zarządzania projektami. I to jest to, co wyróżnia Project Manager’a w branży IT od Project Manager’a w branży eventowej. Są pewne framework’i, pewne języki, pewne metodyki, które stosuje się zarządzając tą konkretną grupą projektów, czyli projektami IT. Tych procesów można się szybko nauczyć, o tym w dalszej części podcastu.

To co jeszcze powinieneś zrobić w pierwszym kroku, zaraz po tym, gdy uświadomisz sobie kim jest taki Project Manager, to poszukaj managerów. Na przykład wśród swoich starszych znajomych albo spróbuj nawiązać znajomości z managerami. Uważam, że do zbudowania w sobie obrazu managera, warto mieć inspirację, warto mieć pewien autorytet, który wskaże ci drogę. Z doświadczenia wiem, że kilka minut rozmowy z doświadczonym Project Manager’e może dać ci o wiele więcej, niż długie godziny spędzone na oglądaniu filmów na Youtube, choć tego nie neguję. Swoje autorytety managerskie także znalazłem poprzez Internet. Kilku z moich autorytetów nie poznałem osobiście. Znam ich działalność tylko z działalności w Internecie. Warto mieć taki namacalny autorytet, od którego możesz się uczyć i któremu ufasz. Dzięki temu wskazówki jakie otrzymasz od takiej osoby zostają ci w głowie na dłużej i możesz je przekuć w dobre praktyki zarządzania. Poczytaj koniecznie o project managemencie. Zbuduj sobie w głowie obraz takiego managera, którym chciałbyś zostać. Gromadzenie wiedzy, na tym etapie, o samym zarządzaniu projektami, jest bardzo ważne i otworzy ci oczy na wiele spraw. Możesz powoli zacząć odpowiadać sobie na pytanie, czy zarządzanie projektami w IT jest dla ciebie. Być może wyobrażasz to sobie inaczej niż jest naprawdę. Bardzo ważne jest, aby uświadomić sobie, że słuchając tego podcast’u już rozpocząłeś pierwszy krok. Podobno, jak twierdzi Krzysztof Gonciarz, którego cenię za działalność w polskim Internecie, podjęcie pierwszego kroku jest najtrudniejsze. Najtrudniej jest zacząć. Uświadom sobie, że słuchając tego podcast’u, właśnie zacząłeś. Ten pierwszy krok już wystartował. Gratuluję ci. Jeśli zacząłeś, jeśli już gromadzisz wiedzę, a słuchając podcastów takich jak ten, zaczynasz gromadzić wiedzę na temat zarządzania, jesteś na najlepszej drodze do tego, żeby wkrótce zostać managerem. Moje najszczersze gratulacje, to nie jest wazelina. To co mówię, tak właśnie myślę.

Krok drugi – Zacznij zdobywać podstawowe doświadczenie w zarządzaniu.

Możesz sobie pomyśleć: ale jak ja mam zdobyć to doświadczenie, skoro nie mam doświadczenia a bez doświadczenia nie przyjmą mnie do żadnej firmy. Wiec wpadam w błędne koło. Chcę zdobyć doświadczenie nie mając go, a żeby go zdobyć, potrzebuję doświadczenia. Już wyprowadzam cię z błędu. Otóż zarządzania jako pewnego sposobu zachowania, jako pracy nad sobą i nad swoim charakterem. Zarządzania jako pracy nad komunikacją międzyludzką możesz się uczyć na różnych polach. To nie musi być pole IT. Swój pierwszy warsztat i sznyty managerskie zdobywałem na polu prywatnym, ponieważ nie miałem innych możliwości.

Przełożę to na proste przykłady. Nieco uproszczę, ale chcę abyśmy oboje zrozumieli się i odnaleźli w tym samym kontekście. Organizacja urodzin albo spotkania rodzinnego. Organizacja wypadu ze znajomego poza miasto. Organizacja imprez szkolnych. Pamiętam, że moim pierwszym poważnym projektem było ruszenie, odpalenie i rozkręcenie licealnej gazetki szkolnej. Byłem pierwszym uczeniem w moim liceum, który stworzył taką instytucje jak gazetka szkolna. To był projekt, miał swój początek i koniec, trzeba było go zrealizować. Musiałem znaleźć ludzi, którzy chcą taką gazetkę, miesięcznik licealny ze mną robić. Znaleźć fundusze. Zmakietować to wszystko. Ustalić plan działania. Kto będzie pisał. Gdzie to wydrukujemy. Jak będziemy to kolportować. Dogadać się z uczelnią. Tam było bardzo dużo pracy komunikacyjnej. Wtedy nie wiedziałem, że jestem kierownikiem projektu. Byłem jednocześnie redaktorem, wydawcą i dystrybutorem. Kierowałem tym projektem od początku do końca. Już wtedy zdobywałem doświadczenie managerskie. To samo możesz zrobić na swoim polu.  Jeśli jeszcze tego nie robiłeś, to zorganizuj jakieś spotkanie autorskie. Może masz znajomego czy znajomą, która pisze wiersze. Dogadaj się z lokalną galerią sztuk i zorganizuj spotkanie autorskie. Zaproś znajomych. Spróbuj je wypromować, bo to nierzadko jest bardzo trudno, żeby ściągnąć ludzi na wydarzenie, które tworzysz. Wejdź od strony eventowej, tak będzie najłatwiej. Takie micro-eventy, jak urodziny, zjazdy rodzinne, wyjazdy z ziomkami poza miasto, wspólna partyjka w szachy czy pokera (choć poker jest nielegalny w Polsce, więc legalnie tego nie można zorganizować). Takie wydarzenia ktoś musi zorganizować. Dobrym przykładem jest bycie przewodniczącym w klasie lub wiceprzewodniczącym, żeby zdobywać doświadczenie kierownika. Taki przewodniczący ma różne obowiązki. Musi gdzieś zadzwonić, coś dograć. W liceum, poza wydawaniem gazetki szkolnej, z inną grupą kolegów i koleżanek, organizowaliśmy bal studniówkowy, bal maturalny. To też trzeba było zorganizować od początku do końca. Podzwonić, dowiedzieć się o budżet, pozbierać pieniądze, ustalić terminy, deadline’y. Przypilnować wykonania tego projektu. Takie rzeczy uczą i wpływają na portfolio jakie sobie budujesz. Spróbuj poszukać, czy ktoś z Twojej rodziny nie prowadzi firmy, w której mógłbyś zrobić praktyki. Popytaj po ciociach, po wujkach, po kuzynach. Być może, któryś z Twoich wujków prowadzi sklep i trzeba tam zrobić jakąś inwentaryzację lub przemeblować ten sklep. Najpierw trzeba pomyśleć jak go przemeblować. Spróbuj znaleźć sobie zajęcie, mówiąc ogólnie, dzięki któremu, będziesz wypracowywał w sobie te umiejętności, jakie są niezbędne to podjęcia pracy jako manager. Za chwile powiem o tych cechach więcej. Fajną sytuacją byłoby znalezienie wujka lub cioci, która posiada swoją firmę i chce zrobić jakąś imprezę firmową. Przyjmij takie zlecenie. Zaproponuj swoją role w tym wydarzeniu. Rolę jako kierownika. Obiecaj, że zrobisz to za darmo, aby zrobić doświadczenie. Zadeklaruj, że dopniesz wszystko od początku do końca i dzięki temu będziesz miał doświadczenie. Ciocia, wuj lub inny właściciel firmy, który jest członkiem Twojej rodziny może wystawić ci referencje.

Krok drugi zakłada także, abyś spróbował dowiedzieć się jakie są Twoje silne, a jakie słabe strony zaradzania. Twój charakter ma tutaj ogromne znaczenie. Zapomnij teraz o wszystkich procesach zarządzania, o wiedzy twardej, technicznej. Skup się na Twoim charakterze. Musisz sobie odpowiedzieć na następujące pytania: Jak sobie radzisz w negocjacjach? Czy jesteś dobry w negocjacjach? Jak ci idą rozmowy telefoniczne, np. kiedy negocjujesz z kimś poważne tematy? Czy wynegocjujesz coś dla siebie czy stracisz? Na przykład, chcesz od kumpla kupić używane buty czy samochód, cokolwiek. Jak idą ci negocjacje w tym kontekście, aby wynegocjować dla siebie jak największa wartość, jak najniższą cenę za te używane buty czy grę? Jak na ciebie działa presja czasu? Czy potrafisz pracować pod presją czasu? Czy potrafisz się szybko uczyć, gdy nauczyciel ogłasza niezapowiedziany sprawdzian nazajutrz? Czy się denerwujesz? Czy potrafisz opanować swoje emocje? Naucz się siebie obserwować, to jest bardzo przydatne później. Czy potrafisz zrobić coś z niczego? Przykład tej gazetki szkolnej, którą rozkręciłem w liceum. Gazetki nie było, przyszedł Mariusz, gazetka jest. Zero-jedynkowy przykład tego, jak zrobić coś z niczego. Zastanów się czy ty w przeszłości zrobiłeś coś z niczego. Jeżeli nie, to pomyśl co mogłoby to być. Odpowiedz sobie na pytanie czy potrafisz inspirować innych do działania. Czy, gdy opowiadasz o swoim nowym pomyśle, inni cię słuchają czy raczej patrzą na zegarek lub zaczynają obgryzać paznokcie, żebyś skończył ich nudzić. Umiejętność zarażania innych swoją pasją i celem, który sobie zakładasz. Umiejętność zdobywania, solidaryzowania ludzi ze sobą nawzajem to jest jedna z podstawowych kompetencji i cech Managera. Co ciebie motywuje? Czy jak stoi ktoś nad tobą z batem to ciebie to motywuje? Czy potrzebujesz mieć bat nad sobą? W branży informatycznej to Project Manager jest tym batem. Jeżeli potrzebujesz, aby ktoś nad tobą wiecznie stał, bo inaczej nie zmusisz się do nauki, to być może to nie jest rola dla ciebie. Jeżeli lubisz motywować innych, to co innego. Umiejętności miękkie dla wielu organizacji ważniejsze niż umiejętności twarde i wiedza domenowa, wiedza o zarządzaniu. Drugi krok, aby zacząć zdobywać podstawowe doświadczenie, czyli głównie skupiać się na swoim charakterze i wypracowywać w sobie te umiejętności miękkie, które będą podwaliną dla Twojego przyszłego doświadczenie, jest rzeczą krytyczną na początku drogi „od zera do Project Manager’a”. Zastanów się także czy potrafisz przyjąć na klatę konstruktywną krytykę. Manager to osoba, która bardzo często występuje, mówiąc ogólnie, na scenie. Skupia na sobie uwagę wszystkich w firmie, bo musi, ponieważ jest wewnątrz tej komunikacji, jest tyglem komunikacyjnym. Jeżeli ciężko znosisz krytykę konstruktywną, a nawet niekonstruktywną, bo taka też bywa w firmach, to albo naucz się ją lepiej znosić, albo nie brnij w tę stronę.

Krok trzeci – Zdobądź podstawową wiedzę o wytwarzaniu oprogramowania.

Kiedy uporasz się z umiejętnościami miękkimi… Oczywiście to nie jest tak, że uporasz się z nimi i już. Praca nad sobą, nad charakterem, to praca, którą wykonujemy całe życie i to nie tylko jako managerowie. Przyda ci się to również na innych polach. Warto mieć solidny, fajny przepracowany charakter pod kątem zarządzania. W kroku trzecim, zdobądź podstawową wiedzę o wytwarzaniu oprogramowania. Wchodzimy tu w konkretną specjalizację. Przede wszystkim zaciekaw się tym jak wygląda branża informatyczna od środka. Poznaj teren, pogoogluj podstawowe pojęcia. Z podstaw musisz wiedzieć czym zajmują się firmy IT, a w szczególności software house’y. Software house’y to taki typ działalności gospodarczej, typ biznesu, który specjalizuje się właśnie w wytwarzaniu oprogramowania. Jakie specjalizacje, jakie stanowiska występują w softwar house’ach. Dowiedz się kto tak naprawdę wytwarza oprogramowanie. Czy są to tylko i wyłącznie programiści? Dowiedz się czym się różni frontend od backend’u. Musisz wiedzieć czym różni się developer backend’owy od frontend’owego i jak, w stosunku do tych obu ról, ma się tak zwany „full stack developer”. To o czym mówię, to są absolutne podstawy i nie wyjaśniam ich, ponieważ chcę cię świadomie przymusić do tego, abyś wyrobił w sobie nawyk dowiadywania się i wyszukiwania informacji na temat różnych zagadnień dziedzinowych. Nie chcę ci wszystkiego podać na tacy. Troszkę specjalnie utrudniam ci to zadanie nie podając wszystkiego. Podsuwam pytania, które musisz przejść. Dowiedz się jaka jest różnica pomiędzy aplikacjami, uwaga: webowymi, desctopowymi a mobilnymi. Musisz wiedzieć dla jakiego typu użytkowników robi się aplikacje webowe. Czym się różni webówka od desctopu. Czym się różnią aplikacje webowe-mobilne od mobilnych-natywnych.

W ramach kroku trzeciego zachęcam cię również do zajrzenia na mój blog, bycjakmanager.pl, gdzie opublikowałem pod tym nagraniem listę zagadnień jakie powinieneś opanować. Umieściłem też odnośniki do przydatnych stron i artykułów, które pomogą te zagadnienia poznać. Gdybyś miał pytania, nie bój się ich zadawać w wiadomościach prywatnych do mnie. I koniecznie zapisz się na newsletter, aby otrzymywać ode mnie wiadomości zawsze, gdy wrzucę nowy podcast do sieci. Nawet, jeśli brzmi to jak słaba autoreklama, to jestem przekonany w 99 procentach, że na początku Twojej drogi zawodowej, treści, które przedstawiam mogą wnieść bardzo dużo wartości do Twojej kariery jako przyszłego managera. Jak poznasz już podstawowe pojęcia związane bezpośrednio z branżą IT, przejdź do kroku numer cztery.

Krok Czwarty – zacznij budować portfolio.

Zapytasz: Jak budować portfolio, skoro nie jestem, nigdzie zatrudniony jako manager? Stań się stałym bywalcem forów internetowych. Musisz zaktywizować swoją obecność w Internecie w konkretnych miejscach. Dowiedz się jak znaleźć grupy i fora managerskie. Ze swojej strony rekomenduję, żebyś założył konto na serwisie LinkedIn, jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś. Tam zacznij odnajdywać grupy Project Managerskie. Profilaktycznie i doraźnie zachęcam, aby przebiec się po polskich forach internetowych. Nie tylko polskich, zagranicznych także i pozapisywać się do nich. Wiedzy i komunikacji nigdy za wiele, zwłaszcza tej branżowej. Zapisuj się także na darmowe konferencje i webinary. Jaki to ma związek z budowaniem portfolio? Każda konferencja, webinar, aktywność w polskim i zagranicznym internecie związana z branżą managerską to jest maleńka cegiełka do twojego portfolio, doświadczenia i wiedzy na temat zarządzania projektami. Bądź aktywny w czasie takich wydarzeń internetowych jak konferencje, webinary, szklenia. Zadawaj pytania bardziej doświadczonym kolegom i koleżankom: jak zostać Project Managerem, od czego zacząć. Bierz poprawkę na to co mówię, a przedstawiam subiektywny punkt widzenia. Gdy pozbierasz opinie także od innych mamagerów to wyrobisz sobie swoją opinią o tym jak wejść do tej branży lub jak stawac się coraz lepszym Project Manager’em, jeżeli już zacząłeś stawiać pierwsze kroki w tej dziedzinie.

Czy powinieneś robić jakieś certyfikaty? Jestem fanem certyfikatów tylko w momencie, gdy naprawdę ich potrzebujemy. Czyli, gdy wymaga ich klient lub firma, z którą potencjalnie chcesz nawiązać współpracę, lub gdy ten certyfikat da ci wiedzę jakiej naprawdę potrzebujesz i chcesz mieć na konkretnym etapie swojego rozwoju zawodowego. Robienie certyfikatu tylko po to, aby ładnie błyszczały na liście wśród innych, nie ma większego sensu. Stracisz czas, w którym możesz zrobić coś co da ci o wiele większą wartość, na przykład wyjechać na konferencję. Te pieniądze, które wydałbyś na certyfikację spożytkować na publikacje lub książki, które dadzą Ci więcej praktycznej wiedzy niż przygotowywanie się certyfikatu. Pamiętaj, że najdroższe nie jest samo podejście do egzaminu, ale kursy przygotowawcze, robione najczęściej przez firmy prywatne. Tym bardziej warto się zastanowić czy na pewno potrzebujesz takiego certyfikatu. Obecnie, zamiast wydawać środki na szkolenia i certyfikaty lokuję je w lekcjach języka angielskiego. Posługuję się nim dość sprawnie, ale mam jeszcze wiele miejsc do usprawnień i ulepszeń moich zdolności językowych. Jestem na poziomie pomiędzy B2 a C1 wiec jeszcze sporo pracy mnie czeka. Uznałem, że większą wartość do tego co robię wniesie jeszcze lepsze posługiwanie się językiem angielskim niż kolejny certyfikat.

W początkowej fazie rekomendowałbym zapomnieć o certyfikatach. Nie jest on potrzeby, aby dostać pierwszą pracę w IT. Raczej, wiedząc, że nie masz wielkiego doświadczenia i zaczynasz swoją drogę z IT, nie wiem czy któryś pracodawca byłby zainteresowany i atakował cię gradem pytań na temat certyfikatów, jakie zrobiłeś. Na wyższym poziomie managerskich tak, tam już pewne certyfikacje mają znaczenie. To nie jest tak, że próbuję cię zniechęcić do certyfikatów. Jeżeli masz zdolności finansowe a także czasowe, do it, go for it, jak najbardziej. Każdy kolejny certyfikat może ładnie ubarwić Twoje egzotyczne CV i dać ci trochę nowej wiedzy lub otworzyć oczy na dane zjawisko. Zamiast certyfikatów jednak, jeśli pytasz mnie o alternatywę, poszukaj tanich kursów internetowych o podstawach zarządzania projektami. W szczególności rekomenduje ci udemy.com, gdzie kursy nie są drogie. W promocji, fajny kurs można kupić za niecałe 50 zł. Eksploatuję udemy.com dość mocno w ostatnich latach. Nie trafiłem tam jeszcze na kurs, który byłby dla mnie straconym czasem i pieniędzmi. To jest bardzo fajna wiedza i najczęściej przedstawiona w sposób bardzo skondensowany. Wykładowcy na udemy.com, którzy nierzadko utrzymują się z przygotowywania takich kursów, czyli robią to zawodowo, szanują Twój czas, podając ci wiedzę w bardzo prosty, zrozumiały i szybki sposób. Z takich kursów nauczysz się podstaw takich jak Zarządzanie w Metodykach Zwinnych. Z kursów internetowych, nierzadko darmowych i filmów na Youtube dowiesz się czym jest w Agile Scrum i dlaczego jest taki popularny. Dowiesz się czym jest Waterfall, czyli kaskadowy model zarządzania. Zarówno Agile Scrum jak i Waterfall to są metody, które musisz znać, a przynajmniej wiedzieć czym się od siebie różnią. Listę ciekawych kursów znajdziesz też w opisie tego podcast’u na moim blogu, zachęcam do zajrzenia. Z kursów dowiesz się także czym różni się Project Manager od Scrum Master’a albo Product Ownera. Taką wiedzę dostarczy ci również słuchanie mojego podcast’u, ale nie chcę się powtarzać.

Zbieraj certyfikaty uczestnictwa w kursach i eventach internetowych. Rób zdjęcia, zrzuty ekranów, gdy uczestniczysz w webinarze. Buduj swoją sieć kontaktów na LinkedIn. Uwierz mi, że to pomaga w budowaniu swojego portfolio. Gdy masz te zrzuty i możesz opowiedzieć na rozmowie kwalifikacyjnej, że w ostatnim miesiącu brałeś udział w dwóch webinarach, gdzie dowiedziałeś się tego i tego, i poznałeś takich i takich fajnych ludzi. Podejście, to w jaki sposób odnajdujesz się w tej pierwszej fazie, w szeroko pojętej branży informatycznej, która dla ciebie jest nowym środowiskiem, dużo o tobie powie twojemu potencjalnemu pracodawcy. Im więcej inicjatywy i proaktywnego działania wykażesz tym lepiej dla ciebie, tym szybciej znajdziesz swoją pierwszą prace. Na tym etapie, budowania swojego portfolio, możesz trafić na ciekawą okazję podjęcia pracy albo stażu w jakiejś firmie informatycznej. Jeżeli nie, to nie przejmuj się, przejdź płynnie do kroku numer pięć.

Krok piąty – stwórz swoje managerskie CV.

Będzie szybko i na temat. Jeżeli zastanawiasz się z czego masz zrobić swoje managerskie CV, skoro nigdzie jeszcze nie pracowałeś jako Project Manager, nie przejmuj się. Skup się na obszarach innych niż historia pracy, chyba, że masz już za sobą jakieś praktyki, np. w firmie wujka zajmującej się produkcja wapna. W CV musisz pokazać, że chcesz się rozwijać w tym kierunku. Wypisz, najlepiej od bullet point’ów, wszystkie kursy, szkolenia, webinary, o których przed chwilą rozmawialiśmy, aby zaznaczyć, że aktywnie bierzesz udział w tego typu wydarzeniach, ponieważ jesteś rządny wiedzy. Chcesz się rozwijać w kierunku zarządzania projektami a uczestnictwo w takich jest dowodem na to, że nie jesteś teoretykiem. Nie opowiadasz o tym, ale realnie działasz w tym kierunku i temacie.  Pole „hobby”, w CV jest często niedoceniane przez kandydatów, którzy tworzą swoje CV, a jest ono jednym z takich pól, na które pracodawcy bardzo często zwracają uwagę. To pole, gdzie wypisujemy swoje zainteresowania mówi o tobie więcej niż myślisz. Zawód managera opiera się na relacjach międzyludzkich, stąd twoja osobowość, a za nią twoje zainteresowania i hobby, odgrywa tutaj kluczowe znaczenie. Nie odchodź ignorancko do tego pola. Wypisz tam różne fajne, ciekawe zainteresowania jakim poświęcasz czas prywatnie. Załącz zdjęcie do swojego CV, nawet jeżeli kłuci się to z twoim światopoglądem. Wciąż nie rozumiem ludzi, którzy twierdzą, że nie dołączam CV [chyba Pan miał na myśli zdjęcie] ponieważ nie muszę, to jest wbrew RODO, polityce poprawności politycznej itd. Powiedzmy sobie dwa słowa o poprawności politycznej, pieprzyć to. Załącz zdjęcie, ponieważ będąc na miejscu pracodawcy czy rekrutera chciałbym wiedzieć kogo zapraszam na rozmowę kwalifikacyjną, koniec, kropka. Zrób sobie ładne zdjęcie, uśmiechnij się. Niech ono nie będzie smutne jak z legitymacji szkolnej. Matko Boska, niektóre CV właśnie takie zdjęcia posiadają. Przemaglowałem ok 60-70 CV w mojej karierze managerskiej, gdy poszukiwaliśmy młodszych managerów do projektów, i niektóre CV od razu lecą do kosza. Chociażby przez formę, w jakiej zostały przygotowane. Podeślij CV kilku osobom, zanim zaczniesz je gdziekolwiek rozsyłać. Swoim znajomym, rodzinie. Niech nie ocenia. Nawet jeżeli nie pracują w tej branży, to kilka ciekawych rzeczy możesz wyłapać dzięki swoim znajomym. Być może oni znajdą błędy językowe albo czcionka będzie nieczytelna. 

List motywacyjny. To jest ciekawa kwestia. Jeżeli jest jakaś firma, którą masz na oku, do której w szczególności chciałbyś zaaplikować, to napisz taki list motywacyjny. Nie pisz go wszystkim firmom i nie na bazie jakiegoś szablonu. Szablony i pattern’y wykorzystywane przez kandydatów rozsyłających CV bardzo łatwo wyłapać i może to być odebrane jako pewna arogancja, że gość do nas wysyła CV a list motywacyjny klepnął na szablonie. Napisz od serca. Lepiej niech to będą trzy zdania, że bardzo ci zależy na pracy w tej firmie, ponieważ cenisz się za to i za to i, że możesz wnieść taka i taką wartość. W liście motywacyjnym powinieneś się skupić na tym jaką wartość ty wniesiesz do firmy a nie w jaki sposób ty skorzystasz. Przygotuj taki list motywacyjny, jeżeli uważasz go za zasadny. Jeżeli chcesz to podeślij takie CV i list motywacyjny do mnie, na prywatną skrzynkę, którą znajdziesz na moim blogu bycjakmanager.pl. Nie obiecuję, że spojrzę na to CV, bo jak przyjedzie mi ich kilkadziesiąt to pewnie nie spojrzę na wszystkie, ale nie zaszkodzi spróbować. Jeśli czujesz się na siłach to przygotuj CV w języku angielskim. Będzie to dodatkowym plusem. Jeżeli nie jesteś w stanie go przygotować w języku angielskim to zaznacz wyraźnie, że czynnie uczysz się języka angielskiego. Ważne, aby pracodawca wiedział, że nawet posiadając wymaganie, że trzeba znać język angielski, w niedalekiej przyszłości będziesz tym językiem operował, ponieważ właśnie czynnie i aktywnie się go uczysz. Odradzam tworzenie CV od zera. Są do tego szablony. O ile szablon dla listu motywacyjnego odradzam o tyle dla CV doradzam. Większość z nas nie jest łebskimi designer’ami, ja nie mam umiejętności graficznych, dlatego często posiłkuję się szablonami. Mówię tutaj o szablonach graficznych, o układzie strony, itd. W sieci jest mnóstwo darmowych szablonów, możesz pogooglować. Osobiście polecam ci aplikację Canva, która posiada bardzo wiele darmowych szablonów. Samo korzystanie z aplikacji przez przeglądarkę internetową również jest darmowe. Linkuję w opisie tego podcast’u na swoim blogu. 

Krok szósty – Przejdź do działania lub w skrócie, działaj.

W tym kroku chodzi o to, aby zacząć walczyć o każdą rozmowę kwalifikacyjną. Rozsyłasz CV, ale nie do trzydziestu firm tylko do pięciu. Nie spamujesz swoim CV dziesiątek firm, naiwnie czekając na odpowiedź, bo wierzysz w statystykę, że jak wyślesz do sto CV to jedna czy dwie firmy odpowiedzą. Tak to nie działa. Wyślij CV maksymalnie do pięciu top firm do których chciałbyś uderzyć, a następnie pokaż, że potrafisz być uparty, ale nie arogancki. Ubieganie się o rozmowę to jest dla ciebie dobry sprawdzian jako przyszłego Project Manager’a. Pracodawca chce wiedzieć, czy potrafisz być uparty, czy potrafisz walczyć o swoje, czy potrafisz być asertywny i umiejętnie wchodzić z butami do obcej tobie organizacji po to, żeby zaprosili cię na tę rozmowę kwalifikacyjną. Nie możesz łatwo się poddawać. Jak ty się łatwo poddasz to źle to o tobie świadczy jako Project Managerze. Uwierz mi, w pracy Project Manager będziesz się spotykał z dużo trudniejszymi zadaniami niż powalczenie o swoją rozmowę kwalifikacyjną.

Trudno byłoby ci uparcie walczyć o rozmowę kwalifikacyjna w trzydziestu firmach, stąd moja rekomendacja, żeby skupić się na pięciu firmach i próbować do skutku, na maksa. Do kolejnych firm zacząć rozsyłać CV tylko w ostateczności, gdy nie uda ci się dostać ani pracy, ani stażu w tych pierwszych topowych firmach. Nie zrażaj się, to jest dewiza kroku numer sześć. Jeżeli firmy będą ci odmawiać weź to za dobrą monetę i poproś o konstruktywny feadback, żebyś wiedział czego się jeszcze douczyć.

Krok siódmy – wygranie rozmowy kwalifikacyjnej, czyli jak się przygotować, aby zwiększyć swoje szanse i dostać tę pracę. 

Przygotowując się do rozmowy kwalifikacyjnej dowiedz się jak najwięcej o firmie, z którą będziesz rozmawiał. Jeżeli dostałeś zaproszenie do kalendarze, na pierwszy etap rekrutacji, na rozmowę i widzisz nazwiska uczestników, to sprawdź ich na LinkedIn, poczytaj ich profile. Dowiedz się trochę więcej o tyc osobach, które będą cię rekrutować. Zawsze warto poznać, nie chcę swojego wroga, bo to są twoi potencjalni współpracownicy, ale warto znać swoich partnerów w biznesie. Zastanów się jakie są twoje silne strony. Tu jest odbicie do pierwszego kroku, gdy robiłeś sobie rachunek sumienia. Musisz sobie ten rachunek zrobić jeszcze przed rozmową kwalifikacyjną i naprawdę warto nazwać po imieniu twoje silne strony, a także słane strony, nad którymi chcesz pracować.

Na koniec kroku siódmego, ważny podpunkt. Przygotuj odpowiedzi na potencjalne pytania rektuterów. Np.: Co spowodowało, że rozglądasz się po rynku pracy i wysłałeś CV właśnie do nas? Takie pytanie może ci zadać rekruter, takie pytanie także i ja zadawałem młodszym kolegom managerom. Kolejnym pytaniem może być: Czym dla ciebie jest project management? Przygotuj sobie na to odpowiedź. Udzielając odpowiedzi na pytania do których wcześniej się przygotowałeś nie mów tego tak, jak gdybyś się togo wyuczył. Nie staraj się uczyć odpowiedzi na pamięć i klepać regułek tylko odpowiadaj swoimi słowami. Nic na pamięć, tak będzie ci się łatwiej rozmawiać. Kolejnym pytaniem jest, jakie najważniejsze obowiązki lub kompetencje managera mógłbyś wskazać. Czyli, jakie są te obowiązku i kompetencje według ciebie. I tutaj też nie klep regułek z Internetu. Skąd czerpiesz wiedzę i inspirację do zarządzania projektami? Możesz wskazać kursy, webinary, które przeszedłeś. Pokaż, że ci zależy, i że chcesz się rozwijać w tym kierunku. Jak widzisz siebie w tym zawodzie za kilka lat? To jest podobno najgłupsze i najczęściej krytykowane pytanie rekruterskie, a ja wciąż twierdzę, że ono ma sens. To jak ty sobie siebie wyobrażasz za kilka lat, zwłaszcza jak jesteś na początku drogi managerskiej, to jest potencjalnie informacja dla pracodawcy czy on w niedalekiej przyszłości widziałby cię na wyższym stanowisku managerskim. Czy może liczyć na to. Czy oni jako firma są w stanie wesprzeć twój rozwój. Bo jeżeli ty powiesz, że chcesz się rozwijać w tym kierunku to być może firma, do której startujesz już posiada pewne szkolenia, framework’i, wewnętrzne warsztaty dla managerów którymi mogłaby cię wspierać w dążeniu do celu managerskiego. Ostatnie pytanie: Dlaczego uważasz, że zarządzanie jest właśnie dla ciebie? Tu możesz się wykazać na sto różnych sposobów. Znajdź odpowiedź, która odwzorowuje to kim jesteś i kim chcesz być będąc w roli managera. Kim chcesz być dla innych ludzi. Zadaj sobie to pytanie bardzo szczerze i bardzo szczerze na nie odpowiedz. Dlaczego Project Management, bycie kierownikiem projektu to zawód dla ciebie.

To by było na tyle, jeżeli chodzi o siedem kroków, dzięki którym możesz radykalnie zwiększyć swoje szanse na otrzymanie pracy jako Project Manager, nawet, jeżeli nie posiadasz jeszcze doświadczenia w tym temacie. Po raz kolejny to powtórzę, że jeżeli przyłożysz się sumiennie do tych siedmiu kroków to ty tę pracę znajdziesz, prędzej czy później. Ja wierzę, że prędzej. Wszystko zależy od tego jak sumienny jesteś i jak bardzo ci zależy. Uwierz mi, że po drugiej stronie jest bardzo wielu pracodawców, którzy z otwartymi rękami przyjmą osoby niedoświadczone, ale które mają odpowiednie nastawienie do tego zawodu i odpowiednie podejście do siebie samych. Którzy potrafią znosić konstruktywną krytykę. Którzy chcą się rozwijać. Jest ogromy niedobór znakomitych managerów. To powoduje, że pracodawcy często zatrudniają młodszych managerów, którzy dobrze rokują, ponieważ doświadczonych managerów jest niedobór na rynku. To jest niezwykle duża szansa dla ciebie, żeby wpasować się w ten rynek managerski w branży informatycznej.

Wiem, że nie wyczerpałem dziś całego tematu. Być może spodziewałeś się gotowych odpowiedzi a ja podesłałem tylko pewne wskazówki, czyli co powinieneś zrobić. Zrobiłem to z premedytacją, ponieważ chcę cię uświadomić, że twoje powodzenia i sukcesy w tej branży zależą tylko i wyłącznie od ciebie. Żeby wyzbyć się już na początku myślenia życzeniowego i roszczeniowego. Spodziewam się, że kilka osób, prędzej czy później napisze do mnie: Najwer, dałeś siedem kroków, ja te siedem kroków zrobiłem i dupa. Od pół roku nie potrafię sobie znaleźć pracy. Jak zacznę pytać głębiej i dowiadywać się, dlaczego ten i inny krok ktoś potraktował troszkę po macoszemu, nie za bardzo się zaktywizował na różnych forach managerskich. Nie za bardzo chciał mu się barć udział w webinarach i tak dalej. Z tej rozmowy wyjdzie, że ktoś był niewystarczająco sumienny, żeby tę robotę dostać.

Odpowiadając jeszcze na pytanie, ile zarabia Project Manager, bo o tym nie wspomniałem. Junior, asystent Project Manager’a zarobi, wydaje mi się od 4500, 5000 zł netto. Taka stawkę ja byłbym w stanie młodemu, ambitnemu człowiekowi dać już na wejściu. 5000 netto. Po dwóch, maksymalnie trzech latach doświadczenia, ta stawka może urosnąć dwukrotnie, do 10 000 nawet 11 000 czy 12 000 zł netto, bo tam są jeszcze różne podatki po drodze. W modelu B2B, czyli gdzie zakładasz własną działalność gospodarczą. Tego bym ci życzył, żebyś jak najszybciej gromadził wiedzę i doświadczenie. Pamiętaj, że to jak wygląda twoje wypłata, będzie zależeć od tego, ile masz wiedzy, doświadczenia, jakie masz umiejętności miękkie, jakie jest twoje podejście, ile jest pasji w twoim zarządzaniu i jaki kierunek rozwoju dla siebie obrałeś. Jeżeli chcesz wejść do tej branży tylko dlatego, że słyszałeś, że tutaj jest szybki i łatwy pieniądz, to rozczaruję cię. Nie zajdziesz dla siebie miejsca w tej branży. Jest bardzo mało ludzi z takim podejściem, że najpierw hajs a później dam coś od siebie. Tak to nie działa.

Życzę ci wszystkiego dobrego. Raz jeszcze zachęcam do wpisania się na newsletter na blogu bycjakmanager.pl, śledzenie mojego Instagram’a, Youtube’a, Spotify. Słyszymy się zapewne niedługo. Więcej grzechów nie pamiętam, za wszystkie serdecznie nie żałuję. Wszystkiego dobrego. Dbaj o siebie i innych. Cześć.