21 PYTAŃ rekrutacyjnych dla Product Managera | BJMP #10

Z tego podcastu dowiesz się:

  • Jakie pytania słyszy Product Manager na rozmowie kwalifikacyjnej
  • Jak przygotować się wcześniej do tych pytań
  • Czego możesz spodziewać się po rekruterach
  • Które odpowiedzi pomogą Tobie osiągnąć lepsze rezultaty
  • Czym różnią się pytania ogólne od pytań merytorycznych i warsztatowych
  • Dlaczego każda rozmowa kwalifikacyjna jest inna
  • Czy, jako przyszły produktowiec, musisz znać się na metrykach
  • Jak sobie poradzić, gdy nie masz jeszcze doświadczenia produktowego
  • W jaki sposób wybrnąć z podchwytliwych pytań

Podcastu wysłuchasz także na:

Ściagawka z pytań

Poniżej znajduje się lista przykładowych pytań rekrutacyjnych, które dokładniej omawiam w podcaście oraz które możesz usłyszeć w czasie rozmowy o pracę na stanowisko product managera:

Pytania ogólne

  • Opowiedz o sobie w kilku zdaniach.
  • Jak usłyszałeś o tym stanowisku i gdzie znalazłeś nasza firmę?
  • Dlaczego szukasz nowych wyzwań zawodowych?
  • Dlaczego zaaplikowałeś właśnie do naszej firmy?
  • Co jest najbardziej interesującego w roli product managera?
  • Jakie masz dotychczasowe doświadczenie?
  • Gdzie widzisz siebie za 5, 10 lat? 🙂

Pytania warsztatowe / produktowe

  • Jakbyś ustalił priorytety, kiedy na tapecie są dwie ważne rzeczy do zrobienia w produkcie, ale ograniczone zasoby nie pozwalają, aby zrobić je obie?
  • Opisz sytuację, która wymagała od ciebie powiedzenia „nie” dla pomysłu lub projektu.
  • Jak decydujesz co budować, a czego nie budować z zespołem developerskim?
  • Wskaż jakiś produkt, którego używasz na co dzień i opowiedz jakbyś go usprawnił.
  • Skąd wiesz, że produkt jest dobrze lub źle zaprojektowany?
  • Opowiedz o wyzwaniu produktowym, przed którym stałeś. Co było czelendżujące i jak sobie z tym poradziłeś?
  • Jak wyjść z porażki produktowej, gdy twój produkt otrzymuje złe opinie od użytkowników?
  • Czym się charakteryzuje metodologia Lean Startup i kiedy warto po nią sięgnąć?
  • Czym się charakteryzuje metodologia Product Discovery i kiedy warto po nią sięgnąć?
  • Opowiedz o błędzie, jaki w przeszłości popełniłeś oraz jak go naprawiłeś.
  • Kiedy warto przeprowadzić A/B testy i dlaczego?
  • Sytuacja: jeden stakeholder mówi, że funkcjonalność A jest ważniejsza, a inny stakeholder twierdzi, że to funkcjonalność B jest ważniejsza. Jak poprowadzisz komunikację z interesariuszami, wiedząc, że nie można wdrożyć obu funkcjonalności jednocześnie lub gdy obie funkcjonalności wykluczają się nawzajem?
  • Na jakich metrykach dotychczas pracowałeś? Wskaż kilka kluczowych metryk, którymi musiałeś się zaopiekować lub które zdefiniowałeś dla produktu

Pytanie szczególne

  • Jak motywować zespół i prowadzić dobrą komunikację w czasie całkowitej pracy zdalnej?

Transkrypcja

Być Jak Manager – Podcast Epizod 10

Dzień dobry. Takim wielkim, wielkim i serdecznym „dzień dobry”, „cześć”, „witam”, chciałbym się właśnie powitać, jakkolwiek by to nie brzmiało, ponieważ jest to pierwszy podcast, który nagrywam w 2022 roku. Nie wiem, czy świętować, bo każdy rok, który nadchodzi, każdy kolejny przypomina mi o tym, że wszystko płynie, że czas bezlitośnie ucieka i czas każdego z nas na tym ludzkim, ziemskim padole jest ograniczony. Natomiast niezależnie od tego czy Twój rok, drogi słuchaczu, zakończył się sukcesem czy może uważasz, że 2021 był rokiem porażek, ja osobiście ze swojej strony chcę Ci bardzo podziękować za obecność i aktywność w 2021 roku.

Ja ten podcast uruchomiłem prawie pół roku temu, do momentu, w którym nagrywam dzisiejszy podcast. I gdy zaczynałem to nie miałem żadnych oczekiwań. W sensie chciałem wykreować w sieci pewną przestrzeń, której mi długo brakowało jako menadżerowi, gdzie mógłbym bez owijania w bawełnę odczarowywać i wyjaśniać szeroko pojęty management w branży IT. I przyjąłem sobie takie proste założenie – zero pierdolenia, tylko suche fakty, tylko moje własne subiektywne i szczere opinie. Publikuję co prawda nieregularnie, ponieważ poza podcastem pracuję w pełnym wymiarze godzin jako menager, plus oczywiście, jak każdy, ogarniam życie prywatne, ale pomimo nieregularnych publikacji, robię to jednak dość konsekwentnie, wydaje mi się, i z miesiąca na miesiąc mam z tego coraz większą frajdę i satysfakcję, a im więcej poruszam tematów to tym więcej kolejnych tematów podrzucają mi słuchacze. Być może Ty też byłeś wśród tych słuchaczy, którzy rzucili mi któryś z pomysłów na temat i zrealizowałem go w formie podcastu, jeżeli tak, dziękuję pięknie. Przepraszam, że też przedłużam, ale chciałem jeszcze zaznaczyć, że tym bardziej cieszy mnie fakt, że stopniowo powiększa się grono słuchaczy i czytelników, bo jeśli zasięgi chociaż powolutku rosną, takiego niszowego menagerskiego podcastu jak mój to dla mnie to jest najlepsza motywacja, że jest ktoś, kto odnajduje w tym pewną wartość dla siebie. Tak że już kończąc ten przydługawy wstęp, trzykrotne i stokrotne nawet dzięki, że jesteś tutaj ze mną. Mam nadzieję, że nasza przygoda potrwa również w 2022 roku, że będzie to rok zdrowy i owocny dla nas wszystkim. Z tego miejsca życzę Tobie, drogi słuchaczu, wszystkiego co tylko sprawia ci radość, przyjemność, rozdaje szczęście, a ponadto cholernie – i jeszcze raz to powtórzę – cholernie dużo zdrowia, oraz satysfakcji z samorealizacji. Jedziemy z dzisiejszym tematem,

Jako że w ostatnim czasie dostaję na skrzynkę sporo zapytań od przyszłych lub początkujących menagerów IT, i głównie są to pytania o początek kariery w tej branży, to postanowiłem ułatwić życie wszystkim tym, którzy przymierzają się do wejścia w branżę IT od strony produktowej. I w związku z tym od razu wyjaśnię, że dzisiejszy podcast, pomimo że poruszam tematy product ownerów, product managerów, ale także poruszam sprawy poject managerów, to dzisiejszy podcast będzie mocno product. Opowiem bowiem o tym, jakie pytania najczęściej stawia się produktowcom w czasie rozmowy kwalifikacyjnej. Nie musiałem daleko szukać informacji do dzisiejszego podcastu, ponieważ w ostatnich latach brałem udział w co najmniej kilku rozmowach kwalifikacyjnych jako kandydat na produktowca, ale również sam pomagałem kilku zarządom film polskich rekrutować menagerów z mniejszym lub większym stażem. Rekrutowałem project menagerów, ale także produktowców czy product ownerów. Stąd drogi słuchaczu, masz okazję, i to mówię z czystym sumieniem, dowiedzieć się, jak to naprawdę wygląda od kuchni i czego się spodziewać właśnie po takiej rozmowie rekrutacyjnej. Pamiętaj jednak proszę o pewnej rzeczy, nie ma dwóch takich samych rozmów kwalifikacyjnych. Każda organizacja może interpretować wybrane stanowisko po swojemu. Każdy zespół może wybierać idealnego kandydata pod innym kluczem. Dlatego tak ważne jest, żeby potraktować naszą dzisiejszą sesję jako swego rodzaju drogowskaz, który wskaże Ci kierunek, ale to Ty musisz podjąć wysiłek, żeby dojść do wybranego celu. Ja spróbuję w tym pomóc, tylko błagam, nie wieszaj na mnie psów, jeśli okaże się, że poszedłeś na rozmowę kwalifikacyjną i zapytali o coś, o czym ja tutaj nie wspomniałem. Product management to jest temat rzeka. To jest niekończąca się opowieść o budowaniu wartości dla klientów, dla użytkowników. Ale dziś usłyszysz tylko te potencjalne pytania, którymi ja osobiście sprawdziłbym, jaka jest Twoja wiedza, Twoje podejście i Twoje doświadczenie w zarzadzaniu produktami. Jedziemy zatem z tematem, zapnij pasy i szykuj się na podróż do produktowej Krainy Oz.

Podzieliłem sobie te pytania na pytania bardziej ogólne i takie mięcho, czyli bardzo warsztatowe i merytoryczne kwestie. Zacznijmy od pytań ogólnych. Przygotuj się do nich przed taką rozmową kwalifikacyjną, nawet jeśli wydają Ci się bardzo błahe.

Pytanie, a raczej pytanio-prośba numer jeden. Bardzo często można to usłyszeć. Rekruter siedzi naprzeciw Ciebie i mówi, opowiedz mi o sobie. Niby proste, ale jednak… ja czasem mam takie poczucie, gdy mówię o osobie, mam takie poczucie zażenowania, że kurczę, muszę opowiedzieć o sobie. Co ja mogę o sobie opowiedzieć? To jest takie pytanie proste, taka prośba od rekrutera, bardzo często na rozgrzewkę, bo spotykając się z taką osobą na callu, nieważne czy to jest rekruter, czy to jest już specjalista, który będzie Cię odpytywał, w ogóle się nie znacie, jesteście dla siebie obcymi ludźmi. Dlatego warto ułożyć sobie wcześniej kilka zdań w głowie o sobie samym i to może być wszystko. Ja polecam również powiedzieć chociaż 1-2 zdania o swoim życiu prywatnym, nawet jeżeli bardzo cenicie sobie i bronicie swojego życia prywatnego przed światem zewnętrznym to jednak miłe, zwłaszcza dla osoby, która w ogóle Ciebie nie zna, że dowie się, czy nie wiem, mieszkasz sam, czy masz narzeczonego, narzeczoną, czy masz rodzinę na przykład, jeżeli tak, to czy masz dzieci. Wystarczy 1-2 zdania o życiu prywatnym i od razu widać, że mamy do czynienia z normalnym, fajnym facetem, tudzież super dziewczyną.

Pytanie numer dwa. Jak usłyszałeś o tym, czyli naszym, stanowisku i jak nas, czyli naszą firmę znalazłeś? Bardzo proste pytanie. Rekruter pyta często albo dla siebie, albo dla swoich przełożonych, żeby jeszcze lepiej w przyszłości docierać do przyszłych potencjalnych kandydatów.

Kolejnym pytaniem jest, dlaczego szukasz nowych wyzwań zawodowych? Bardzo standardowe pytanie, nie tylko produktowcy go słyszą. Większość kandydatów szukających pracy usłyszy podobne pytanie. To takie dyplomatycznie powiedziane, dlaczego rzucasz obecną robotę. [śmiech] Uczulam od razu, że najgorszą odpowiedzią byłoby powiedzieć, że za mało Ci płacą. [śmiech] Chociaż pieniądze są dobrą motywacją to nie są idealną, ani wręcz wymarzoną motywacją. Natomiast jeśli tak jest, że rzucasz obecną robotę tylko i wyłącznie z przyczyn finansowych to albo spróbuj o tym nie mówić tak wprost, albo powiedz to inaczej, że na przykład czujesz się sfrustrowany, ponieważ od kilku lat podwyższasz swoje kwalifikacje, jesteś pasjonatem tego, co robisz, ale dla Twojego obecnego pracodawcy to nie ma znaczenia, stąd szukasz miejsca pracy, gdzie poczujesz się być może bardziej doceniony i będziesz wiedział, że wraz ze wzrostem Twoich kompetencji, wzrastać będzie także pensja.

Kolejne pytanie, dlaczego zaaplikowałeś właśnie do naszej firmy. I to jest bardzo ważna kwestia nierzadko dla pracodawcy, ponieważ pracodawca chce poznać Twoją rzeczywistą motywację. To pytanie może być powiązane z tym, co wiesz już na temat firmy, do której zaaplikowałeś. Dlatego warto przed taką rozmową poczytać o firmie, z którą będziemy rozmawiać, odwiedzić ich stronę, zobaczyć, czym się zajmują, jaki mają zespół, nad jakimi produktami pracowali, z jakimi klientami. Znajdź te rzeczy, które przykuły Twoją uwagę najbardziej i opowiedz o nich w trakcie rozmowy rekrutacyjnej. Mnie osobiście najczęściej interesuje produkt lub w przypadku software house’ów klienci firmy, z którymi ta organizacja współpracuje, to w czym specjalizuje się firma, do której aplikuję, w jakich technologiach pracuje oraz przede wszystkim, być może nawet najważniejsza rzecz, jaka jest atmosfera pracy i podejście organizacji do samych pracowników, bo jeżeli miałbym być tylko kolejną liczbą w Excelu, a bardzo wiele dużych korporacji właśnie tak traktuje przyszłych pracowników to ja wolę podziękować już na samym początku.

Innym pytaniem może być, co jest dla Ciebie interesującego w tej roli product managera. Tutaj też warto wcześniej przygotować sobie kilka zdań w tej kwestii. Niech to będą szczere powody, dla których chcesz zostać produktowcem lub niedawno zostałeś.

Teraz skup się, wciąż jesteśmy w tej grupie pytań, powiedzmy, miękkich. I jednym z takich pytań może być, jakie masz dotychczasowe doświadczenie w zarządzaniu. I teraz najlepiej w tym momencie pochwalić się doświadczeniem, które zdobyłeś do tej pory i nawet jeżeli nie jest to doświadczenie bezpośrednio z branży IT, a na przykład w branży produkcyjnej, to także koniecznie o tym powiedz. Istnieje wiele wspólnych cech dla menagerów z różnych branż, dlatego warto podkreślać, że masz doświadczenie w zarządzaniu w innym sektorze, bo to znaczy, że już masz potencjalnie pewien zestaw umiejętności miękkich, które pomogą Tobie w przyszłym miejscu pracy. A co jeśli nie masz kompletnie doświadczenia w zarządzaniu? Powiedz o tym wprost, nie wstydź się tego, ale nie poprzestawaj na tym. Koniecznie opowiedz o wszystkich kursach, o wszystkich eventach menagerskich, w których wziąłeś udział do dnia dzisiejszego. Pamiętaj, że uczestnictwo w kursie, zrobienie jakiegoś certyfikatu, udzielanie się na branżowych forach internetowych, to jest także zdobywanie doświadczenia. Tak że teraz kiedy nagrywam ten podcast i przygotowuje się do podcastu, ja muszę zrobić research, muszę trochę pogrzebać, trochę pogłówkować, wyfiltrować te informacje, które są potencjalnie ważne – to także jest zdobywanie doświadczenia. Co prawda być może jest tutaj więcej teorii niż praktyki, ale na pewno już samo takie proaktywne udzielanie się i angażowanie się w różne inicjatywy, nawet jeśli nie pracujesz jeszcze jako menager jest już bardzo fajnym takim zalążkiem do budowania sobie bardzo fajnych fundamentów do wejścia w tę rolę jakby menadżera. Więc nie krępuj się mówić o tym, że nie masz doświadczenia, ale podjąłeś szereg innych akcji, żeby to doświadczenie zdobywać. I opowiadając o inicjatywach, jakie podjąłeś, żeby jak najwięcej się nauczyć, gdy nie byłeś zatrudniony jako menadżer, odwracasz to pytanie trochę na swoją korzyść i skupiasz uwagę rekrutera na Twoim ambicjonalnym podejściu do tematu. I wydaje mi się, że to zostanie w głowie rekrutera, który jeśli zapytał, jakie masz doświadczenie, Ty na początku powiesz, nie mam żadnego doświadczenia, ale zrobiłem to, to i to, to, to i to, już sam fakt, że dziś rozmawiamy, jest dowodem na moje ogromne zaangażowane i chęć podejmowania wyzwań właśnie w tym kierunku. To pytanie jesteś w stanie odwrócić naprawdę na swoją korzyść, nawet jeśli nie masz takiego 1 do 1 doświadczenia praktycznego.

Innym pytaniem, które możesz usłyszeć, ja bym w sumie je zadał, chociaż wiem, że ludzie się śmieją z tego pytania, jakie masz obecnie cele zawodowe na najbliższe miesiące lub lata. Ja tutaj sparafrazowałem trochę to słynne pytanie rekruterskie, gdzie siebie widzisz za 10 lat. [śmiech] Ale między Bogiem a prawdą to jeśli potrafisz ciekawie odpowiedzieć na to pytanie albo chociaż jakkolwiek odpowiedzieć to dla rekrutera znaczy, że poważnie myślisz o swoim rozwoju zawodowym, zwłaszcza w kierunku zarządzania. Osoba pytająca będzie też wiedziała, jeśli odpowiesz na to pytanie, że nowa rola, na którą aplikujesz, pomoże Ci potencjalnie w tej drodze zawodowej, jaką sobie obrałeś. Dla największych hardcore’owców polecam spróbować najbardziej ekstremalną odpowiedź i powiedzieć, że za 10 lat chciałbyś zapuścić wąsy i założyć własne solarium. [śmiech] Sam jestem ciekaw, ilu rekruterów udźwignie charakter tego żartu. Żarty na bok.

Przejdźmy do mięsa. Pytania produktowe i warsztatowe. I nie przerażaj się, jeżeli opowiem tutaj albo poruszę kwestie, które są Ci obce, o części z nich będę mówił na podcastach, o części już mówiłem na podcastach, o części zapewne sam dowiesz się na własną rękę, jeśli odrobisz zadanie domowe, o którym jeszcze wspomnę.

Pytanie numer jeden, czysto warsztatowe, jak byś ustalił priorytety, gdy na tapecie są dwie ważne rzeczy do zrobienia w produkcie, ale ograniczone zasoby, ludzie, finanse, to mogą być jakiekolwiek zasoby, nie pozwalają, żeby robić te obie rzeczy jednocześnie? Przy tym pytaniu warto wykazać się fajną wiedzą o chociażby technikach priorytetyzacji, funkcjonalności. Ja znam kilka. Wiem, że jest ich więcej, ale nigdy więcej niż kilka nie potrzebowałem wykorzystywać w praktyce, chociażby MoSCoW, chociażby [niezrozumiałe 00:14:31], chociażby RICE, czyli Reach, Impact, Confidence and Effort. O tych technikach piorytetyzacji będzie zupełnie osobny podcast, ponieważ to jest także temat rzeka. Tak że dziś chcę tylko wspomnieć w kontekście tego, że może paść takie pytanie i ono bardzo często pada.

Drugie pytanie. Opisz sytuację, która wymagałaby od Ciebie albo która już wymagała od Ciebie, jeżeli masz takie doświadczenie, powiedzenia „nie” dla konkretnego pomysłu lub projektu? Fajnie jest, nawet jeżeli nie miałeś takiej sytuacji, wyobrazić sobie sytuację, kiedy jako product menager, gdy ktoś przychodzi do Ciebie z jakimś pomysłem lub projektem, Ty musisz powiedzieć „nie”. Co musi się wydarzyć, żebyś Ty powiedział „nie” dla konkretnego pomysłu lub projektu.

Jedźmy dalej. Jak, drogi product menagerze, decydujesz, co budować, a czego nie budować z zespołem deweloperskim? Tu nie podpowiadam jaka byłaby idealna odpowiedź, bo odpowiedzi jest tak naprawdę sporo. Tyle odpowiedzi, ile produktowców.

Innym pytaniem, którego nie wiem, czy spodziewałbym się na każdej rozmowie, ale jest mocno prawdopodobne, że możesz je usłyszeć, to jest, wskaż jakiś produkt, którego na przykład używasz każdego dnia, albo którego używasz sporadycznie i opowiedz nam, jak byś go usprawnił. I tutaj pomyśl wcześniej z jakich aplikacji korzystasz na co dzień i jak byś je poprawił. Założę się, że na pewno jest coś, co Cię wkurza i mogłoby działać lepiej. Dla przykładu powiem, że moją narzeczoną Tatianę cholernie wkurzają A/B Testy na Instagramie i co chwilę różne funkcjonalności nowe się pojawiają, albo ikony są poprzestawiane w inne miejsca, i z każdą kolejną wersją wszystko znajduje się w innym miejscu. I to jest cholernie rzeczywiście wkurzające dla niej. Ja rzadziej siedzę na Instagramie, więc być może mnie to tak nie dotyka, ale ze swojej strony, ostatnio bukowałem wizytę lekarską przez portal ZnanyLekarz i zdziwiłem się, że nie mogę takiej wizyty lekarskiej prywatnej opłacić od razu przez portal. Żeby potwierdzić swoją rezerwację wizyty online, musiałem ręcznie zlecić przelew na konto swojego lekarza, a tak naprawdę podczepienie providera płatności, chociażby Przelewów24 albo PayU, wydaje mi się, znacznie usprawniłoby płacenie za wizyty albo porady lekarskie, tudzież porady psychologiczne, bo też wiele osób bukuje sobie wizyty u psychologów, psychoterapeutów przez ZnanyLekarz. Niby prosty przykład z życia, a jednak świadczy o tym, że Ty jako produktowiec jesteś świadomy tego, że nie wszystko, czym się otaczamy, nie każdy produkt działa idealnie i wszystko można poprawić.

Innym pytaniem byłoby, skąd wiesz, że produkt jest dobrze zaprojektowany. I to jest ciekawe pytanie, z premedytacją jednak nie będę podsuwał Ci gotowej odpowiedzi, ponieważ dzisiejszy podcast jest o pytaniach, a nie o odpowiedziach, ale jako zadanie domowe zachęcam, żeby na część, a nawet większość z tych pytań, poszukać odpowiedzi samodzielnie.

Idąc tym tropem jest jedno pytanie, które bodajże usłyszałem na każdej rozmowie kwalifikacyjnej i też chyba na każdej rozmowie kwalifikacyjnej, jeżeli to ja rekrutowałem, sam je zadałem, mianowicie opowiedz o pewnym wyzwaniu produktowym, przed którym stałeś, co było challenge’ujące, i jak sobie z tym poradziłeś, z tym wyzwaniem? I teraz, jeżeli nie masz doświadczenia produktowego to zachęcam, żeby opowiedzieć o jakimkolwiek wyzwaniu, nie tyle produktowym, co menagerskim, z którym musiałeś się zmierzyć właśnie jako możliwe, że kierownik projektu albo inny specjalista.

Kolejne przykładowe pytanie. Opowiedz, jak wyjść z jakiejś porażki produktowej albo ze słabego feedbacku, który Twój produkt otrzymał od użytkowników. Wyobraź sobie, że jesteś PM-em jakiegoś projektu, nie projektu tylko produktu, wypuszczacie nową wersję oprogramowania i nagle wylewa się hejt od użytkowników na nową wersję, bo usunęliście, tak się okazało, ulubioną funkcjonalność użytkowników. I to jest pytanie, które tak naprawdę rozwinę w osobnym podcaście. Ale do tego zastanów się proszę, jak powinien zachować się taki przykładny, wzorowy, product menager, gdy jego produkt zbiera cięgi od użytkowników. Odpowiedź leży bardzo blisko, ale naprawdę nie chcę zwalniać Cię z myślenia. Zastanów się, co zrobiłbyś w momencie, gdy użytkownicy wylewają hejt i szambo leje się hejterskie na Twój produkt, jak powinieneś się wtedy zachować jako produktowiec odpowiedzialny właśnie za ten obszar, który jest hejtowany. Kilka takich drobnych rzeczy, które również mogą, ale nie muszą pojawić się w czasie rekrutacji produktowca to takie metodyczne kwestie, czym się charakteryzuje metodologia Lean Startup. Jeżeli nie wiesz, sprawdź, czym się charakteryzuje metodologia Product Discovery i kiedy warto po nią sięgnąć. Nie wiesz – sprawdź. To są bardzo popularne metodologie pracy nad produktem obecnie.

Może się także pojawić fajna kwestia. Mianowicie, wyobraź sobie, że jestem rekruterem i mówię do Ciebie, opowiedz o błędzie, jaki w przeszłości popełniłeś oraz jak go naprawiłeś. I to jest super ważne pytanie. Ja wiem, że było nieco podobne pytanie, z jakimi challenge’ami czy wyzwaniem spotkałeś się w przeszłości. Jest to zbliżone rzeczywiście charakterem pytanie. Natomiast tu jest konkretnie, opowiedz o błędzie, który Ty popełniłeś. Można to naciągnąć i powiedzieć, że jako zespół popełniło się błąd, bo w sumie w firmach fajnych, tych takich nowoczesnych jest raczej odpowiedzialność zbiorowa, a nie jednostkowa. I to jest ważne pytanie, ponieważ jeśli powiesz, że nie pamiętam żadnego błędu, jaki popełniłem, teraz sobie nie przypominam, to takie coś jest podejrzane. Bo czy znasz kogoś, kto zna kogoś, kto nigdy nie popełnił błędu? Ja takiej osoby nie znam. Ja taką osobą nie jestem, bo także popełniam błędy. Odszukaj więc w pamięci adekwatną sytuację, gdy musiałeś naprawić coś, co sam spieprzyłeś, a następnie podziel się tym z rekruterem. I tutaj osobiście rekomenduję szczerość, ale może bez takiej brutalnej, a tym bardziej wulgarnej szczerości. W ogóle taka anegdota, abstrahując, raz jak szukałem dla swojego zespołu specjalisty to ten powiedział, że jego poprzedni szefowie byli idiotami. Ja się bałem trafić czasem do takiego rankingu naszego kandydata, dlatego grzecznie mu podziękowaliśmy. Natomiast mówiąc o błędach, wysupłaj jakiś błąd, nawet teraz o tym pomyśl, jeżeli jeszcze nie jesteś w trakcie takiej rozmowy kwalifikacyjnej. Jakim błędem mógłbyś się „pochwalić” albo którego błędu mógłbyś się powstydzić, ale mógłbyś się za to pochwalić, jak go naprawiłeś.

Kolejne pytanie. Kiedy warto przeprowadzać A/B Testy i dlaczego. O A/B Testach dużo już napisane. Ja nawet nie wiem, czy będę nagrywał o tym podcast, bo zgooglujesz A/B Test to masz mnóstwo informacji na ten temat w internecie.

A teraz pytanie, zadanie. Jeden stakeholder, czy mówiąc inaczej interesariusz, mówi, że funkcjonalność A jest najważniejsza, ale w tym samym czasie inny interesariusz, stakeholder, mówi, że funkcjonalność B jest najważniejsza. I teraz, jak Ty jako produkt manager poprowadzisz komunikację z tymi interesariuszami? Mogą to być ludzie, którzy wykładają pieniądze na Twoją aplikację. Jak poprowadzisz z nimi komunikację, wiedząc, że nie można z technicznego punktu widzenia wdrożyć obu funkcjonalności jednocześnie lub gdy obie funkcjonalności wykluczają się nawzajem. Ja tylko zaznaczę, chociaż wiem, że wspominam o tym w co drugim podcaście, że prowadzenie komunikacji, bycie dyplomatą, bycie tyglem komunikacyjnym, bycie wewnątrz bardzo często pożarów, to jest jedna z korowych i absolutnie najważniejszych umiejętności i kompetencji menagerskich, produkt managera, project menagera czy product ownera. Pomyśl nad tym, jak poprowadziłbyś taką komunikację, jeżeli dwie osoby, które przykładowo wykładają pieniądze na Wasz produkt, jedna osoba chce jedno, druga osoba chce drugie, a Ty wiesz, że te dwie rzeczy wykluczają się nawzajem i trzeba się zdecydować na jedną. Co zrobisz? Co zaproponujesz? Czujesz ten dreszczyk emocji? [śmiech] Ten dreszczyk emocji będzie Ci towarzyszył bardzo często w pracy produktowca – wierz mi.

Kolejne pytanie. Już powolutku będziemy dojeżdżać do końca. Nie powinienem pomijać tego. To mogło być nawet na samym początku tych pytań warsztatowych. Mianowicie, na jakich metrykach dotychczas pracowałeś i dla przykładu wskaż kilka kluczowych metryk, którymi jako produktowiec razem z zespołem, czy to deweloperskim, czy marketingowym, musiałeś się zaopiekować, albo jakie metryki ostatnio lub w przeszłości zdefiniowałeś dla produktu, który tworzyłeś razem z zespołem deweloperów. Możesz też spodziewać się, jeżeli będzie to, chociaż wydaje mi się, że na takiego, może nie juniora, ale asystenta produkt menagera lub mniej doświadczonego produkt menagera, nikt nie wejdzie bardzo głęboko w rozmowę o metrykach, bo to już jest wiedza mocno seniorska. Tutaj trzeba naprawdę trochę zjeść zębów, żeby popracować z metrykami, aby móc się czymś realnie pochwalić. Natomiast poczytaj o metrykach, bo metryki to jest duża część Twojej pracy. Też produktowcy często definiują KPI-e, jakimi będzie się mierzyć, czy produkt osiąga sukces, czy nie osiąga sukcesu.

I ostatnie na dziś pytanie warsztatowe i w ogóle pytanie, chociaż tych pytań mogłoby być dużo, dużo więcej, ale jeżeli naumiesz się i przygotowujesz się chociaż do tych tutaj to diametralnie zwiększysz swoje szanse na dostanie tej roboty. Pytanie jest następujące, jak motywować zespół i trzymać świetną komunikację w czasie całkowitej pracy zdalnej. Pytanie miękkie, pytanie bardziej z sektora leadership niż produktowca. Natomiast tutaj powiem Ci, że w tych czasach takich pandemicznych, zawirusowanych, myślę, że bardzo dobrze jest przygotować sobie odpowiedź na to, jak Ty jako product menager czy jakikolwiek inny menager motywujesz lub będziesz motywował zespół, gdy zespół się nie widzi na co dzień, albo widzi tylko przez kamerki internetowe, jak będziesz trzymał komunikację w czasie takiej całkowitej pracy zdalnej. Przygotuj sobie jakąś fajną, ciekawą odpowiedź w tej kwestii, bo czasy mamy, jakie mamy. Ale też powiem Ci, że niezależnie od tego, czy mamy tę pandemię, czy nie, to bardzo wiele polskich firm, zwłaszcza IT, ma klientów za granicą i często współpracuje się także z zespołami rozsianymi po całym świecie. Ja zacząłem pracę zdalną na kilka lat jeszcze przed tą pandemią. Więc dla mnie pandemia niewiele zmieniła.

Kończmy tutaj. Postawmy tutaj kropkę. Aczkolwiek wątek rekrutowania produktowców do zespołu to temat rzeka i on będzie jeszcze powracał. Część z przytoczonych tutaj pytań będzie na pewno wracać w formie podcastów, bo niektóre tematy warto rozwinąć i omówić rzeczywiście w szczegółach. Ja Ci bardzo dziękuję za wysłuchanie dzisiejszego epizodu. Dziękuję też za każdy komentarz i opinię zostawioną pod tym podcastem na moim bloku Byćjakmenager.pl. Wiem, że o tym zawsze wspominam, ale to też jest super ważne dla mnie. Zachęcam do zapisania się na newsletter, żeby otrzymywać ode mnie czasem bardzo osobiste maile, w których odkrywam się niejednokrotnie przed swoimi słuchaczami, ale przede wszystkim maile, w których informuję o nowych podcastach. I nigdy nie spamuje, nigdy nie handluję danymi osobowymi, czyli imieniem i mailem moich słuchaczy. Tyle na dziś. Jeszcze raz zdrowego, do siego roku 2022. Mam nadzieję, że wszystkie zmiany, których podejmiesz się w tym roku, zaprocentują i zaprocentują u Ciebie tylko samymi pozytywami. I mam nadzieję, że kończąc ten rok 2022, i ja, i Ty będziemy mogli siąść przy wspólnym stole, napić się piwa i powiedzieć, ten rok był naprawdę zajebisty. Dbaj o siebie i innych. Cześć.

KONIEC